وبلاگ شیراز

کلمات کلیدی

شهرهای دیدنی شمال برای مسافرت در فصل تابستان

دیدنی های شمال

خنک ترین شهر شمال در تابستان

بهترین مقصد سفر به شمال در تابستان

بهترین روستای شمال برای تابستان

بهترین جای شمال برای مسافرت

برای مسافرت کدام شهرهای شمال ایران در تابستان خنک‌ترند؟

مقاصد تابستانی جذاب ایران

در تابستان به کجای ایران سفر کنیم

بهترین مکان برای سفرهای تابستانی

بهترین مقصد سفر تابستانی

بهترین مقاصد برای سفر تابستانی

بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان

بهترین جای شمال در تابستان

بهترین جا برای سفرهای تابستانی

قیمت اجاره ویلا در زیارت

دیدنی های روستای زیارت

اجاره ویلا درزیارت با ویوی جنگل

اجاره ویلا درزیارت با ویوی آبشار

اجاره ویلا در زیارت

اجاره ویلا در روستای زیارت

اجاره ویلا ارزان در زیارت

اجاره سوئیت در زیارت

اجاره خانه روستایی در زیارت

اجاره آپارتمان مبله در زیارت

ییلاقات گیلان

سوباتان کجاست

روستاهای دیدنی شمال ایران

روستاهای دیدنی شمال

خنک ترین شهرهای شمالی

  • ۰
  • ۰

اقامتگاه ساسنگ در قلب جنگل های هیرکانی: اقامتگاه بومگردی ساسنگ یکی از بی نظیرترین اقامتگاه های گلستان است که میتوانید به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنید. اقامتگاه ساسنگ در روستایی با همین نام ساخته شده است. روستایی که تمام خانه های آن از گچ خشت ساخته شده است. هیچ خانه بتونی و سیمانی در روستای ساسنگ وجود ندارد. روستای ساسنگ به دلیل تردد کم ماشین بسیار آرام و دنج است.

معنی لغوی ساسنگ

ساسانگ به معنای مالیدن سنگ است. وقتی به دهکده قدم می زنید ، کنار رودخانه با صخره های بزرگی که در این مسیر قرار دارند ، خواهید دید. اهالی این روستا می گویند که آنها در قدیم خانه های خود را با سنگ می ساختند که دیگر در دسترس نیست. با این حال ، با تحقیقات بیشتر نتیجه گرفتیم که "SA" در ابتدای کلمه ساسنگ به معنای سنگ مورد استفاده در مالش بود. بقایای آسیاب سنگی در منطقه آبشار وجود دارد که ممکن است مربوط به این نام باشد.

اقامتگاه ساسنگ

راحله احمدی: داستان او چیست؟

راحله احمدی از شغل اصلی خود به عنوان مهندس بود برای کار و زندگی در روستایی به دور از زندگی شهری در تهران استعفا داد و به استان گلستان رسید. البته خانم احمدی تا سن 18 سالگی در گلستان زندگی می کرد و کم و بیش با اقلیم و فرهنگ این منطقه آشنا بود.

وی اصالتاً اهل گلستان نبود اما در این استان بزرگ شد. در شش ماه دوم سال ، خانم احمدی در جستجوی روستایی با پتانسیل گردشگری بود. او در روستا نه دارایی پدرانه داشت و نه سابقه زندگی در آن را داشت و نه در این روستا اعضایی از خانواده آن حضور داشتند.

بیشتر او به دنبال روستایی در ارتفاعات و دامنه های جنگلی بود. او می دانست که مناطق ترکمنستان از نظر جاذبه های توریستی پنانسیل بسیار بالایی دارند اما به دلیل اینکه دوست داشت در جایی که کار می کند زندگی هم کند و با توجه به گرمای سوزان و غیرقابل تحمل این مناطق را از لیست خود حذف کرد.

خانم احمدی به دنبال دهکده ای می گشت که خانه های آن بسیار قدیمی باشد اخیراً بافت اجتماعات در گلستان تغییر کرده و به خانه های ساخته شده با سنگ تبدیل شده است. او همچنین تلاش کرد یک مکانی باشد که مسافران و توریست ها بتوانند یک روز گردش و تفریح بدون استفاده از ماشین و رانندگی را داشته باشند. بنابراین ، او به دنبال جاذبه های طبیعی مانند آبشارها ، رودخانه ها یا جنگل ها بود.

اقامتگاه ساسنگ

با توجه به بررسی روستاهای زیاد در نهایت روستای ساسنگ را به عنوان مقصد نهایی انتخاب کرد. این روستا در انتهای جاده زیبایی که شما را مبهوت خود می کند. با اینکه مردم روستا از این ساسنگ زیاد راضی نبودند و شکایت از سختی زندگی می کردند و همچنین بیشتر جوانان روستا برای کار کردن به جاهای دیگر رفته بودند اما خانم احمدی به کار خود ادامه داد.

یکی از پسران خردسال این روستا یک آبشار به راحله نشان داد که 30 دقیقه طول کشید تا بدون ماشین به آن برسید. مسیر آبشار یک جاده جنگلی بدون مسیر ماشین بود که منجر به آبشار پر از آب و حوضچه بزرگی شد.

اقامتگاه بومگردی ساسنگ با بالکن زیبا و سنتی

خانم احمدی با مشاهده این همه زیبایی با دهیار روستا جلسه ای ترتیب دارد و خواست که در این منطقه زمین و یا خانه ای سنتی برای آن پیدا کند تا بتواند اقامتگاهی در این روستا دایر کند. یک سال و نیم طول کشید تا وی خانه ای از گچ خشت را در آن روستا اجاره کند. خانم احمدی با کمک یکی از معماران ، این خانه گل را در مدت دو ماه و نیم مرمت کرد. اولین گروه از گردشگران به اقامتگاه بومگردی ساسنگ آمدند.

کم کم همه از وجود چنین اقامتگاهی با خبر شدند و به دلیل تعداد بالای مسافر خانه کوچک دیگر پاسخگو نبود وخانم احمدی زمینی را خریداری کردند و شروع به ساخت اقامتگاه ساسنگ کردند. اقامتگاهی که دارای اتاق مهمان و همچنین آشپزخانه باشد. البته در این بین اهالی روستا با اجاره خانه های خود به خانم احمدی کمک بسیاری کردند.

بعد از مدتی خانم احمدی تصمیم گرفت که 9 اتاق دیگر به اقامتگاه ساسنگ اضافه کند و با گسترش اقامتگاه بومگردی ساسنگ میزبان مسافران بیشتری شد به طوریکه در تعطیلات نوروز دیگر پاسخگو حجم زیاد مسافران نبود.

اقامتگاه ساسنگ

اقامتگاه بومگردی ساسنگ

در حال حاضر اقامتگاه ساسنگ گسترش پیدا کرده و تعداد زیادی از افراد دراینجا مشغول به کار شده اند و در آخر هفته ها که این مجموعه شلوغ می شود چند نفر دیگه برای کمک به اقامتگاه ساسنگ می آیند. در اقامتگاه بومگردی ساسنگ شما کارگاه صنایع دستی را نیز خواهید دید که درآن زنان هنرمند روستا در حال بافندگی و عروسک سازی هستند.

البته در بومگردی ساسنگ برخی از ساکنان روستا می توانند محصولات طبیعی مانند ترشی و غذاهای دست ساز را به گردشگران می فروشند.

بعضی اوقات بعضی از اهالی روستا در کنار میهمانان می نشینند و آواز می خوانند. در این روستا گروههای بزرگی از مردم ترکمن ، سیستانی ، بلوچ و قزلباش وجود دارند که بعضی اوقات گروه های رقص سیستانی برای مهمانان می رقصند.

داخل اتاقهای اقامتگاه ساسنگ

محل اقامت در اقامتگاه بومگردی ساسنگ دو بخش دارد. قسمت اول آن قسمت مرکزی خانه است که خانه قدیمی ، نوسازی شده است و قدمت آن حدود 50 تا 60 سال بر می گردد. کل ساختمان از چوب گل و لای هلم ساخته شده و دارای سه اتاق خواب ، یک اتاق نشیمن و یک بالکن بزرگ است. در داخل اتاق ها دودکش هیزم وجود دارد. در قدیم همه در این شومینه ها می پختند و در معماری شهر جایی برای آشپزخانه نبود. آشپزخانه ها حتی در خانه های جدید آنجا تعریف نشده اند.

در ساختمان تازه ساخته شده ، هر اتاق دارای توالت (هم توالت ایرانی و هم توالت فرنگی) و شومینه و برخی از اتاق های خواب دارای یک تختخواب و تهویه هوا. در واقع در این مکان ها به دلیل آب و هوا ، لازم نیست کولر را روشن کنید. نکته قابل توجه این است که نام اتاق های اینجا از نام درختان گرفته شده است.

اقامتگاه ساسنگ

تجارب جذاب گردشگران در بومگردی ساسنگ

برای اکثر گردشگران ، جالب است که یک زن از یک شهر به روستا منتقل شد و یک ساختمان ویرانگر را به چنین اقامتگاهی تغییر داد. همچنین این واقعیت که این شهر اصالت خود را از دست نداده است ، چیزی را به خود جلب کرده است که مورد توجه بسیاری از بازدید کنندگان قرار گرفته است. همچنین برای این افراد جالب است که غذاهای محلی مانند آش رشته و مرغ ترش را بپزند.

برنامه های گردشگری دراقامتگاه ساسنگ

بازدید از پارک ملی گلستان

این بازدید در تمام فصول انجام می شود. فصل «گاوبانگی» گوزن‌های قرمز فرا رسیده است. فصل جفت‌گیری مرال یا گوزن قرمز فرا رسیده است و بدین‌ ترتیب از نیمه آخر تابستان تا نیمه اول ‌ماه پاییز گام‌های اولیه برای افزایش جمعیت این گونه از حیات‌وحش برداشته می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی مهم‌ترین زیستگاه مرال‌ها در ایران است. پارک ملی گلستان، گلستانک در نزدیکی چالوس و دودانگه در مازندران، اصلی‌ترین زیستگاه گوزن قرمز است.

قوچ مستی

زیستگاه اولیه قوچ اوریال در پارک ملی گلستان و جنگل های شمالی ایران است و فصل جفت گیری آن ازاواسط آبان ماه شروع می شود. در ایران سه نوع قوچ وجود دارد که یکی از آنها قوچ اوریال است. در طول فصل جفت گیری ، این قوچ ها از ارتفاعات پایین می روند و توجهی به اطرافیان نمی کنند.
در فصول دیگر افرادی که علاقه مند به بازدید از این پارک هستند یک تور یک روزه خواهند داشت. بازدید از چشمه آسو، چشمه زاو(که آب پارک ملی گلستان را تأمین می کند) ، موزه ملی حیات وحش ، دشت آهو و دشت میرزا بیلو.

تور خالد نبی یا پکیج ترکمن صحرا

صبح بعد از صرف صبحانه ، یک اتومبیل در اختیار مهمانان است و آنها را به سمت خالد نبی می برد. این گورستان یکی از اصلی ترین جاذبه های شمال شرقی ایران است. دلیل اصلی جذابیت این مکان وجود سنگ قبرهایی است که در اندازه های مختلف برای دستگاه تناسلی زن و مرد مورد استفاده قرار می گیرد.

مشابه این نمادها ، این سنگ ها در شرق آسیا ، هند و ویتنام نیز یافت می شوند و تاریخچه این سنگ ها در ایران به 700 یا 800 سال پیش در امپراتوری سلجوقی بر می گردد. آخرین قبر در قبرستان خالد نبی به 70 سال پیش برمی گردد. اقامتگاه ساسنگ  2 ساعت با گورستان فاصله دارد.

بازدید کنندگان بعد از بازدید از گورستان صبح ، بازدیدکنندگان را به سمت کوره های ترکمن می روند که 10 تا 20 دقیقه پیاده روی دارد. در این موزه ها به موسیقی ترکمن گوش می دهند و غذاهای ترکمن نیز سرو می شوند.

ترکمن ها به بومگردی ساسنگ نمی آیند ، اما گردشگران برای گوش دادن به ساز ترکمن ها و خوردن غذای آنها به خانه ترکمن ها می روند. مهماندار درباره گردشگران و آداب و رسوم ترکمن ها توضیح می دهد و زنان ترکمن صنایع دستی خود را نشان می دهند.

اقامتگاه ساسنگ

پس از چرت زدن و نوشیدن چای ساخته شده در آتش ، گردشگران به همراه ترکمن ها از اسب های ترکمن بازدید می کنند. هر توریستی به همراه سوارکار سوار بر اسب می شود و در دشت های ترکمن گشت می زند. آنها از مسیر گنبد گابوس ، بلندترین برج آجری جهان که در یونسکو ثبت شده است برمی گردند. بهترین فصل برای بازدید از خالدنبی فروردین و اردیبهشت است. در این منطقه اسب های وحشی نیز زندگی می کنند.

در جنگلهای ساسنگ انواع گیاهان و حیوانات وجود دارد. همچنین درختان انجیلی (درختان آهنی) نیز وجود دارند که از دوره زمین شناسی سوم باقی مانده و یکی از گونه های اصلی جنگلهای هیرکانی یک درخت انجیلی است. در مسیر رسیدن به آبشار ساسنگ که در قلب جنگلهای هیرکانی قرار دارد ، می توانید درختان انجیلی ، توسکا ، راش ، افرا ، ناروار ، ون یا زبان گنجشک را مشاهده کنید.

ظروف مخصوص اقامتگاه ساسنگ

غذای اصلی این منطقه ترچین ترش است. این وعده غذایی شامل برنج محلی مینودشت در شمال ایران و سبزیجات محلی وحشی ساسانگ (مانند آلرزو ، نارشکونو ، نرنجی و موشیکونو) است. سپس ، این سبزیجات با روغن ترکیب شده و پخته می شوند و با آب نارنج طعم دار می شوند.

اقامتگاه ساسنگ

در آخر این سبزی ها را داخل ظرف قرار می دهند ، سپس مرغ را روی سبزیجات می گذارند و برنج را روی مواد می ریزند. انواع آش محلی (خاکستر ترش و ماست آش که با برنج پخته شده اند) نیز در این مکان تهیه می شود.

بیشتر غذاهای این روستا با سبزیجات پخته می شوند که در این روستا رشد می کنند. همچنین چای گیاهی بوورینگ و آلوسیا سیتروودورا با استفاده از گیاهانی که در روستا پرورش داده می شوند تهیه می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی